Als je een bedrijf runt of jouw merk online wilt promoten is het niet alleen belangrijk om een website te hebben, maar je moet ook consistent zijn in jouw digitale marketinginspanningen. Om jouw aanwezigheid op het web te vergroten, kun je met consistentie een voorsprong halen. Zelfs als concurrenten besluiten om te bezuinigen op hun digitale marketing tijdens moeilijkere tijden, kan een consistente, kostenbesparende wijze van het publiceren van goede content ervoor zorgen dat je onderscheidend vermogen creëert en toekomstbestendiger wordt. Lees hier meer over waarom consistentie van jouw digitale marketinginspanningen zo belangrijk is.
Wat is consistentie eigenlijk?
Consistentie kan worden gedefinieerd als “de overeenstemming van gedrag of praktijk op een bepaald gebied”. Als je consistent bent, zorg je dus eigenlijk voor een gevoel van harmonie en weet je evenwicht te creëren door een routine te volgen. Consistentie in jouw digitale marketinginspanningen kan ervoor zorgen dat je het aantal kijkers, klanten en winsten kan verhogen.
Zorg voor kwaliteitsinhoud
Jouw website of sociale media zijn als het ware een etalage waar klanten de producten en diensten kunnen zien die jouw bedrijf aanbiedt, dus het is belangrijk dat de inhoud die je publiceert van constante hoge kwaliteit is. Dit doe je door middel van goed in te schatten welke vragen klanten of eindgebruikers zullen stellen en op basis daarvan relevante informatie te publiceren.
Neem bijvoorbeeld productinformatie. Productbeschrijvingen moeten duidelijk en beknopt zijn en waar nodig afbeeldingen bevatten, inclusief relevante trefwoorden in de bestandsnaam. Zorg ook voor suggesties voor aanvullende toepassingen of producten als aanvulling op het product. Niet alleen klanten, maar ook de algoritmes van zoekmachines geven de voorkeur aan unieke, originele en relevante productbeschrijvingen, dus zorg ervoor dat de productbeschrijving de belangrijkste voordelen van het gebruik van het product bevat en geschreven is voor jouw doelgroep.
Onthoud: consistentie van de digitale marketinginspanningen geldt zowel voor traditionele “fysieke” zaken als online bedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is Barbier Rotterdam, die zorgt voor een persoonlijke ervaring middels passende teksten, visuele aantrekkelijkheid en een uitgebreide selectie en beschrijving van hun producten. Op die manier weten klanten precies wat ze kunnen verwachten: professionaliteit en een hoogwaardige, verfrissende haircut!
Wees creatief met communicatie
De doelgroep van jouw merk verwacht een consistente toon, kwaliteit en uitstraling. Bied je bijvoorbeeld een ontspannend product of dienst aan, dan moet je dit op een passende toon communiceren, want als je een sterke zakelijke toon hebt, is ontspannen inhoud en communicatie niet gepast. Denk er ook aan wanneer je berichten op jouw platforms plaatst en stem deze af op jouw publiek. Wees consistent met een schema. Wil je de betrokkenheid met jouw doelgroep verhogen, dan kun je er ook voor kiezen om interessante online events te organiseren. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar helpt ook om de klantenbinding en -retentie te vergroten en verbetert de ervaring, wat belangrijk is voor het creëren van trouwe klanten.
Leave a Reply