Je kent vast wel het gezegde over de buren. Dat geldt natuurlijk ook voor de leveranciersrelatie. Een goede leverancier kan je bedrijf ook echt helpen. En niet alleen je bedrijf, ook jijzelf wordt er beter van als deze je gaat helpen. In de praktijk wordt dit niet altijd gezien. Vinden we het vaak vanzelfsprekende dat iemand die iets levert het gewoon goed moet doen en daar twijfelen we niet aan. Het is een soort gegeven dat het wel goed komt en we focussen ons liever op de klant. Hoe slecht die ook is. Een goede supplier kan veel meer voor jou betekenen dat een slechte klant waar geld bij moet.
En kun je dat leren
Je ziet het pas als je het door hebt. Vaak zeggen mensen dat ze het begrijpen maar niets is minder waar. Ze zeggen dan dat ze er van gehoord hebben en het zich bewust zijn. Maar dat wil nog niks zeggen, want achteloos keren ze zich weer om en zijn met de omzet bezig, terwijl je netto veel meer kunt overhouden als de focus zich gaat verleggen. Daar oog voor hebben noemen we leveranciersmanagement en dat valt in de praktijk erg goed te leren. Daar kun je iemand voor inhuren maar je kunt ook een training volgen en dan bij voorkeur bij een partij die het snapt. De leveranciersmanagement training laat iedereen die het nog niet heeft uitgevonden, zien dat het werkt en dat je er veel mee kunt bereiken. Zoveel zelf dat je er niet meer zonder kunt.
En als je dat dan weet
Er zijn mensen die denken dat als ze een cursus hebben gevolgd ze het weten en dat het in hun praktijk wel goed komt als ze het nodig hebben. Ze worden in het diepe gegooid en komen er dan op terug. Want een training is prima maar het vervolg is even zo belangrijk. Laten we daar maar vaker bij stilstaan want dan kom je pas achter. Met andere woorden je snapt het pas als je het door hebt.
Leave a Reply